TORSHÄLLA KYRKA Gammal dörr Foto: Ewerth Franzén
En gammal dörr med patina.
TORSHÄHÄLLA KYRKAS historia.
Strängnäs stift, Torshälla församling och Eskilstuna komun i Södermanlands län.
På 1100-talet uppförs i romansk stil en stenkyrka med kor och långhus förbundna medvarandra genom en triumfbåge.
Torshälla får sina stadsrättigheter 1317 och då börjar en tillväxt och kyrkan blir för trång. Då förlängs den åt väster med ett nytt långhus. Det gamla långhuset blir kor och en vägg sätts upp mot det äldsta koret.
På 1400-talet byggs ett vapenhus och tornrum. Man slår valv och anlitar den unge målaren Albertus Pictor, då boende i Arboga för att dekorera valven men bara det östligaste valvet får målningar. Mest omtalad är bilden av Abraham som fäster ett par brillor på näsan, troligen den äldsta avbildningen av glasögon i Sverige. Målningarna har varit överkalkade men togs fram vid restaureringen 1911-12.
Under 1400-talet berikas kyrkan med flera träskulpturer, S:ta Birgitta, S:ta Katarina, S:ta Gertrud samt S:t Göran. Dessutom får man ett altarskåp, ett nordtyskt arbete som 1780 säljs till TUMBO kyrka för 150 riksdaler kopparmynt.
Under reformationens första år blev kyrkans underhåll eftersatt men man får hjälp av hertig Karl . Han skickar över sin målare Anders Jordansson Ryttare där han dekorerar ett parti i korets västra valv där han framställer Kristi Uppståndelse. Ungefär vid samma tid, slutet av 1500-talet skänker Hertigen domkyrkans medeltida mekaniska urverk till Torshälla kyrka.
På 1600-talet ändras prägeln och ska Guds ord predikas rent och klart och för ändamålet beställs en predikstol med bilder av Kristus och de fyra evangelisterna. Man har fått ett orgelverk och borgmästaren Sven Eriksson Härling skänker ett skrank till orgelläktaren med fyra målningar. Motiven är hämtade från Uppenbarelseboken. En kyrkoherde, en handelsman och en guldsmed har fått epitafier uppsatta efter sig och industrimannen från Eskilstuna, Reinhold Rademacher får sin grav utanför koret, men med nedgång inifrån kyrkan. Kyrktornet får en en hög tornspira.
På 1770-talet blir nya förändringar och alla gravar i kyrkan läggs igen, det medeltida altarskåpet ersätts av en ny altartavla med motivet ”Kristus i Getsemane” och hela kyrkan målas i vitt, allt på initiativ av den pietistiskt lagde prosten Olof Strandberg. Den ödesdigra stadsbranden 1798 skonar kyrkan.
På 1800-talet byts den gamla bänkinredningen ut mot s.k. bönhusbänkar. Tornuret flyttas 1837 över till det nyuppförda rådhuset. 1873 slår åskan ner i tornet och bränner av tornspiran och yttertaket på kyrkan. Det nyuppförda tornet förses med trappstegsgavel, taket sänks och kyrkans exteriör förändras
Vid den genomgripande restaureringen 1911-1912 tas de medeltida målningarna fram. Man får en ny altartavla, föreställande ”Kristus bärande korset” målad av Axel Törneman.1967 förses kyrkan med ny bänkinredning och nytt uppvärmningssystem varvid pannrummet frigöres och inreds till sakristia. Det sedan länge rivna vapenhuset ersätts samtidigt av ett nytt.