VADSTENA Gamla lokstallar Foto: Ewerth Franzén
När vad som blev Hallsberg-Motala-Mjölby Järnväg (HMMJ) planerades diskuterades en dragning från Motala via Skänninge och Vadstena till Mjölby. Vadstenas stadsfullmäktige avslog aktieteckning i HMMJ och dragning förbi Vadstena ingick inte i koncessionen som HMMJ beviljades 1871. Vadstena stad verkade därefter för en förbindelse med HMMJ och fick koncessionen 2 maj 1873 för en smalspårig järnväg till Fågelsta. Staden fick ta ett obligationslån på 425 000 kr för byggandet och banan öppnades för allmän trafik den 10 oktober 1874. Den 1878 redovisade byggkostnaden var 375 979 kr. Det fanns två stationer en i Fågelsta, stationshuset gemensamt med HMMJ, och en i Vadstena nordöst om slottet vid nuvarande Arkivgatan med ett spår runt slottets södra sida till hamnen. Det fanns inga stationer eller hållplatser längs banan utan tågen stannade efter behov. Järnvägen hade när trafiken började ett ånglok, tre personvagnar och arton godsvagnar. Ytterligare ett ånglok införskaffades 1875. Underhållet fanns i Fågelstad i norra delen av bangården med ett lokstall och en vändskiva. Det fanns också ett lokstall med vändskiva i Vadstena. På den här bilden syns
lokstallarna i Vadstena.